Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau EY in opdracht van Microsoft. Het bureau vergeleek de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) binnen bijna driehonderd Europese bedrijven.
Kunstmatige intelligentie wordt ontwikkeld of in verschillende stadia in de praktijk gebruikt door in ieder geval 22 Nederlandse bedrijven. Onder meer AkzoNobel, de BAM Groep, Coolblue, Philips en Randstad maken gebruik van AI.
In Nederlandse bedrijven wordt kunstmatige intelligentie bovengemiddeld vaak in directievergaderingen besproken. Nederlandse bedrijven licht voor op hun Europese concurrentie als het gaat om de toepassing van AI: 37 procent van de bedrijven hebben AI-initiatieven die worden gebruikt of zelfs als geavanceerd worden omschreven.
“Als Nederland ook de ontwikkeling van duidelijke ethische en juridische richtlijnen rond kunstmatige intelligentie op zich kan nemen, heeft het de potentie op om dit vlak de wereldleider te worden”, zegt Microsoft Chief Legal Officer Brad Smith.
Medewerkers houden meer tijd over
Nederlandse bedrijven kijken naar tal van toepassingen van kunstmatige intelligentie. Dat varieert van het automatisch analyseren van grote hoeveelheden data met machine learning, tot het maken van de meest efficiënte roosters met kunstmatige intelligentie.
Nederlandse bedrijven maken gemiddeld het meeste gebruik van kunstmatige intelligentie op drie vlakken. Zo maakt 73 procent gebruik van machine learning, waarbij software op basis van ingevoerde informatie zelf kennis en vaardigheden opdoet.
Ook maakt 59 procent gebruik van neurale netwerken, die onder meer op basis van bestaande data voorspellingen voor de toekomst kunnen doen. Daarnaast gebruikt 45 procent van de bedrijven automatische tekstanalyse. Vooral het gebruik van neurale netwerken ligt hoger dan het Europese gemiddelde van 39 procent.
Van de onderzochte bedrijven verwacht 86 procent dat kunstmatige intelligentie hun bedrijfsvoering kan verbeteren. Nog eens 73 procent denkt dat AI klantenservice kan verbeteren, door die deels te automatiseren met bijvoorbeeld het gebruik van chatbots. Ook denkt 59 procent van de bedrijven dat AI het personeel meer tijd zal bieden zich op interessante zaken te richten, door hen taken uit handen te nemen.
https://www.nu.nl/internet/5491649/nederland-koploper-gebied-van-kunstmatige-intelligentie.html