Een issue op Reddit:

[I]emand had mijn gegevens ingevuld bij het doen van een bestelling, en gezien de inhoud (goedkoop 4XL damesondergoed) vermoed ik hier een practical joke. Toen ik de bestelbevestiging op mijn mail binnenkreeg, heb ik ook contact gezocht met het postorderbedrijf, met de melding dat ik deze bestelling niet geplaatst heb, en hem dus graag wil annuleren. Dit contact heeft plaatsgevonden voordat de bestelling verzonden werd. De klantenservice reageerde hier echter op met de melding dat ik om verwijderd te worden uit het systeem aangifte zou moeten doen van identiteitsfraude, en die aangifte naar hen toe zou moeten sturen. … Nu is er, effectief, een pakket bij mij bezorgd waar ik niet om gevraagd heb, en waarvan ik expliciet heb aangegeven het niet te willen ontvangen. … Het probleem is echter dat retourneren geen optie is; het product was afgeprijsd, en kan om hygiënische redenen logischerwijs niet geruild worden. Van mij wordt nu dus ook volledige betaling van de kosten voor product en verzendkosten geëist.

Juridisch gezien is het probleem vrij simpel op te lossen. Deze meneer heeft niet besteld dus mag van hem geen betaling worden geëist. De winkel moet bewijzen dat hij heeft besteld, en dat zal niet meevallen als het een grapjas was die in zijn naam heeft besteld. Dus in theorie is het antwoord, doe gewoon niets en laat ze maar dagvaarden en dan bewijzen dat jij het was.

Het probleem is dat de meeste bestelsystemen anders ingericht zijn. Er ligt een bestelling op jouw naam, dus jij hebt besteld en de producten zijn geleverd dus jij moet betalen. En anders moet jij maar door hoepels springen om aan te tonen dat jij het niet was. De omgekeerde wereld maar wel waar het vaak op neerkomt. Het kan dus effectiever zijn om een truc te zoeken binnen het systeem, dan om op de formele toer te gaan en bij de kantonrechter na dagvaarding (en aanmelding op zwarte lijsten en mogelijk beslag op je bankrekening) alles ongedaan te maken.

De meest logische truc die in me opkomt, is dat het onzinnig is om een retour te weigeren omdat het product afgeprijsd is. Dat staat niet als grondslag in de wet. Wel in de wet staat dat hygiëne een reden is om retouren te weigeren, maar het staat er iets specifieker dan “ondergoed mag niet retour”:

de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;

Daarbij kun je je afvragen of ondergoed valt onder hygiëne (hoi Alex) maar belangrijker is, zolang ze nog in de verzegelde verpakking zitten dan mogen ze sowieso terug. En dan kan de winkel op z’n hoofd gaan staan met hun algemene voorwaarden. Stuur ze dus een mail waarin je vraagt hoe het ondergoed retour moet, gezien het nog verzegeld is.

Meer algemeen is het handig om bewijs vast te leggen van alle communicatie, inclusief dat eerste telefoontje met de klantenservice. Want komt het dan ooit bij de kantonrechter dan heb je een heel duidelijk verhaal, en dat scheelt altijd weer.

Arnoud

https://blog.iusmentis.com/2019/03/28/kan-ongevraagde-toezending-tot-stand-komen-na-het-niet-willen-aanvaarden-van-een-annulering/