Een lezer vroeg me:
Ik las dat Apple heeft een reparatieprogramma opgezet voor de iPhone 8. Op hun site kunnen gebruikers het serienummer van hun iPhone 8 invoeren, waarna verteld wordt of een toestel in aanmerking komt. Waarom doen ze dat niet automatisch? Ze weten met dat serienummer al wie je bent, je moet immers je Apple-apparaat registreren.
Volgens Apple gaat het om toestellen die tussen september 2017 en maart 2018 verkocht zijn in Australië, China, Hong Kong, India, Japan, Macau, Nieuw-Zeeland en de VS. Een fabricagefout in het moederbord zorgt voor problemen zoals spontane reboots of opstartweigeringen. Iets waarvoor je als koper zeker de winkel aan kunt spreken, en waarbij reparatie of vervanging zeker gerechtvaardigd is. Netjes dus dat Apple zo’n recall uitvoert.
Het programma vereist echter dat je als consument zelf actie onderneemt. Je moet naar die site en je serienummer invullen (of het IMEI). Wie dat niet doet, of wie het bericht in de media gemist heeft, zal dus langer dan nodig door blijven lopen met zo’n problematische telefoon. Een brief in de brievenbus of nog interessanter een pushbericht naar de telefoon “Deze telefoon is mogelijk defect, klik hier voor aanmelding reparatieprogramma” zou veel proactiever zijn. (Ik moet nu denken aan Samsung’s drastische actie bij ontploffende Note 7s die men een verplichte update pushte waarmee het opladen van de batterij uitgeschakeld werd.)
Apple heeft inderdaad de NAW-gegevens van veel kopers, want je moet je telefoon registreren. Dat segment koper kun je dus bereiken met een brief, hoewel de kosten daarvan aanzienlijk kunnen zijn. Dat zie ik dus niet direct gebeuren.
Een pushbericht naar de telefoon kost daarentegen niets. Ik weet niet of dit technisch mogelijk is, maar je zou zeggen dat als je het serienummer kunt vertalen naar een Apple ID dat je dan ook een bericht naar die telefoon kunt sturen als daar infrastructuur voor is. Als die er niet is, dan houdt het op.
Ongevraagd berichten sturen naar een telefoon valt in principe onder het spamverbod. Het spamverbod lijkt me specifiek in dit geval niet relevant, omdat het hier niet gaat om reclame van welke aard dan ook. Dit lijkt me hét voorbeeld van wat in dit verband een servicebericht heet, een relevante zakelijke mededeling die de ontvanger niet leuk vindt om te horen. Dus ik denk dat het wel zou mogen.
Je kunt je natuurlijk afvragen of het handig is. In dit specifieke geval lijkt er geen nadeel te zijn, maar waar trek je dan de grens? Bij welke categorie problemen mag je verwachten dat de leverancier je gaat pushen om langs te komen voor een herstel? En hoe voorkom je dat anderen misbruik gaan maken van deze actie door nep-popups te maken met phishing-acties?
Arnoud