Een aantal weken geleden
blogde ik over de oproep van YouTube tot het nemen van actie tegen de Auteursrechtlijn.
Blijkbaar was de eerste oproep van YouTube niet voldoende, want in een nieuw
bericht op haar blog, stelt YouTube CEO Susan Wojcicki opnieuw dat de
voorgestelde Auteursrechtrichtlijn grote gevolgen voor haar heeft.

Wojcicki begint haar blog met een vrij emotioneel betoog. Ze wijst de lezers erop dat
creativiteit een grote rol in haar leven speelde, en vanuit die ‘missie’ bij
YouTube is gaan werken. Ze vermeldt daarbij dat artiesten als Ed Sheeran
en Dua Lipa door YouTube grote bekendheid hebben verworven voordat zij door
platenlabels werden ontdekt, en dat oudere muziek dankzij YouTube zelfs een tweede
jeugd beleefd zou hebben.

Ook vermeldt ze – net als in
haar vorige blog – dat YouTube er alles aan doet om haar ‘creators’ op een
eerlijke wijze te belonen voor de creatieve content die zij via het platform verspreiden. Volgens Wojcicki verkijkt de Europese wetgever zich alleen op de
auteursrechtelijke praktijk. Want, volgens haar is het tussen auteursrechthebbenden vaak onduidelijk wie welke rechten
heeft over welke content. En als makers het hier al niet over eens zijn, dan
is het voor een platform als YouTube al helemaal onmogelijk, stelt ze.

Ze haalt hierbij het voorbeeld
aan van de megahit ‘Despacito’ van Luis Fonsi en Daddy Yankee (welke inmiddels
al meer dan 5,5 miljard(!) views heeft). Ook in deze videoclip is het onduidelijk wie precies welke rechten heeft op welk (sub)onderdeel hiervan,
ondanks het feit dat YouTube licenties heeft afgesloten met verschillende
rechthebbenden van deze content. In haar woorden zijn er zelfs ‘onbekende’
makers van de content die via de clip openbaar wordt gemaakt. Indien artikel 13 van de Auteursrechtrichtlijn
doorgang zal vinden, zou het voor YouTube door de voornoemde onzekerheid te
risicovol zijn om deze clip online te zetten.  

Despacito is echter – ondanks haar hoge aantal views – een heel klein onderdeel op het platform, aangezien er per minuut wereldwijd voor zo’n 400 uur aan content wordt geüpload. De doorgang van artikel 13, zou derhalve een enorm financieel risico voor YouTube met zich
meebrengen en YouTube daarmee praktisch onmogelijk maken. Wojcicki wijst erop
dat YouTube al meerdere maatregelen heeft getroffen om auteursrechtschendingen
tegen te gaan, zoals haar Content ID-programma, waarmee makers gemakkelijk hun
rechten kunnen managen op het platform en hun inkomsten kunnen genereren.’

Het voorgenomen artikel 13 is
volgens YouTube dus geen optie, dat blijkt maar weer. Wojcicki geeft daarom aan dat zij zeker openstaat voor discussie met de Europese wetgever, om zo tot een praktische en werkbare oplossing
te komen. Als voorbeelden van werkbare oplossingen noemt zij eenvoudigere licentie-overeenkomsten, verbeteringen
in de identificatie van rechten van makers en slimme rechtenmanagementsystemen. 

Waar YouTube in haar vorige
blog opriep tot actie vanuit haar ‘creators’, komt zij dus nu ook zelf in
actie. Wat mij betreft is dit een goede ontwikkeling, aangezien YouTube als groot
videoplatform wel degelijk een stem heeft in de discussie en daarbij een goed
tegenwicht kan geven aan de lobby vanuit bijvoorbeeld de platenlabels en
filmproducenten. Hopelijk gaat dit zijn vruchten afwerpen, en is YouTube niet te laat..
  

 

 

https://www.solv.nl/weblog/youtube-europese-wetgever-doe-even-despacito/21673