De klant kreeg ongeveer 150 e-mails die niet voor diegene bedoeld waren, bevestigt een woordvoerder van Youfone in gesprek met NU.nl na een tip van een lezer.
Volgens de woordvoerder gaat het om e-mailcorrespondentie tussen de mobiele provider en ongeveer dertig zakelijke klanten, maar de tipgever van NU.nl geeft aan dat het voornamelijk om individuele gevallen ging, waarbij meerdere e-mails die voor dezelfde klant bedoeld waren slechts een paar keer voorkwamen.
De ontvanger van de e-mails kreeg voornamelijk correspondentie tussen de klantenservice van Youfone en klanten van de provider in handen, waarbij de voor- en achternamen van Youfone-klanten gelekt werden.
In enkele gevallen ging het volgens de tipgever om meer gedetailleerde informatie. Naast een achternaam en e-mailadres waren onder meer het klantnummer, wachtwoord, informatie over het zakelijke contract, bedrijfsinformatie en het telefoonnummer van de klant zichtbaar.
Lek is gedicht en bij Autoriteit Persoonsgegevens gemeld
De e-mails werden volgens de tipgever van NU.nl van april tot en met september verstuurd. Youfone wilde de tijdsperiode niet bevestigen. De provider geeft aan dat het lek inmiddels gedicht is en dat het voorval niet meer voor zou moeten komen.
Youfone zegt tegen NU.nl dat klanten van wie informatie per ongeluk naar een ander e-mailadres verstuurd is, daarvan op de hoogte zijn gebracht. Ook zegt de provider het datalek te hebben gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
https://www.nu.nl/internet/5480381/youfone-verstuurde-prive-informatie-klanten-andere-klant.html