Dat blijkt uit onderzoek door Stichting Accessibility in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens. Het onderzoek is gepubliceerd in het kader van de Week van de Toegankelijkheid.

De stichting onderzocht de toegankelijkheid van allerlei soorten sites twee jaar geleden ook al. In de tussentijd is de situatie praktisch niet veranderd, vindt de stichting.

Lezen en navigeren blijft moeilijk

Net als in 2016 schieten sites tekort, bijvoorbeeld omdat ze niet met een toetsenbord te bedienen waren. Dat maakt navigeren met speciale apparatuur vrijwel onmogelijk.

Sites zijn in het onderzoek gestaafd aan de internationaal gehanteerde richtlijnen voor digitale toegankelijkheid, de Web Content Accessibility Guidelines. Geen enkele geteste site voldoet aan alle richtlijnen.

Belangrijke struikelblokken zijn onder meer een gebrek aan contrast waardoor de leesbaarheid afneemt, moeilijke navigatie en slechte beschrijvingen van links en afbeeldingen. Blinden en slechtzienden gebruiken hulpapparatuur, die omschrijvingen van links en afbeeldingen voorleest. Als de teksten tekort schieten, snapt de gebruiker niet waar hij mee te maken heeft.

Veel grote sites zijn ontoegankelijk

De gemiddelde grote webshop bevat dertien soorten obstakels waardoor mensen met een beperking niet zelfstandig iets kunnen bestellen en afrekenen. Alleen de Nederlandstalige site van eBay is goed toegankelijk.

Dat komt volgens de onderzoekers omdat de site van het moederbedrijf is gemaakt voor de Amerikaanse markt, waar strengere regels voor toegankelijkheid gelden.

De stichting heeft handmatig twintig sites van grote webwinkels, energiebedrijven en reisaanbieders onderzocht. Sites van onder meer Bol.com, Coolblue, Albert Heijn, Zalando, Nuon, Eneco, Essent, Booking.com en Tui zijn onvoldoende toegankelijk. Ook zijn 1883 sites deels automatisch gescand en zijn blinden en slechtzienden met een enquête ondervraagd.

Bedrijven beloven verbeterde toegankelijkheid

De slechte toegankelijkheid betekent volgens de onderzoekers dat er op dit moment dat veel van de ruim twee miljoen mensen met een beperking niet of onvoldoende zelfstandig gebruik kunnen maken van de onderzochte websites.

Het College voor de Rechten van de Mens maakt zich zorgen over de situatie. “Door het toegenomen gebruik van internet worden mensen in hun dagelijks leven steeds meer afhankelijk van websites”, aldus collegelid Dick Houtzager. “Als die niet toegankelijk zijn, staan mensen met een beperking op een achterstand.”

Houtzager is met de partijen in gesprek gegaan. De NOS meldt dat verschillende van de onderzochte partijen het onderzoek bekijken of al hebben toegezegd hun toegankelijkheid te onderzoeken.

Onlangs bleek nog dat ook sociale media een uitdaging zijn blinden en slechtzienden.

https://www.nu.nl/internet/5491136/webwinkels-nog-steeds-slecht-toegankelijk-mensen-met-beperking.html