De Autoriteit Consument &
Markt (ACM) start een campagne
om consumenten te waarschuwen voor aankopen bij nepshops via social media. Bedrijven
benaderen consumenten veel via social media, vaak zonder tussenkomst van een
website. Wanneer een product niet voldoet of in het geheel niet wordt
ontvangen, blijkt de afzender vaak onvindbaar en staat de consument met lege
handen. De schade voor consumenten bedroeg vorig jaar bijna vijf miljoen euro,
zo bericht de ACM.

Om consumenten online te
wapenen voert de ACM de campagne, die wordt aangeboden via haar loket ConsuWijzer.
Daarop wordt een checklist aangeboden waarmee consumenten na kunnen gaan of een
webshop veilig is. Consumenten worden als volgt geadviseerd:

      
Om reviews en klachten te checken van de betreffende
webshop.  

      
Om het KvK-nummer te checken en de website van
de politie te bekijken, om na te gaan of er aangifte tegen het bedrijf is
gedaan.

      
Om de contactinformatie, waaronder het adres te
checken en te testen of het bedrijf reageert op een telefoongesprek, email of
chatbericht.

      
Om pas achteraf te betalen. Als dat niet
mogelijk is, verzekerd te betalen via bijvoorbeeld een creditcard.

Ook verwijst de ACM naar een informatiepagina
over veilig online winkelen, waar onder meer wordt uitgelegd wat de regels zijn
met betrekking tot betaalmogelijkheden, levertijd en bedenktijd.

Consumenten kunnen tenslotte hun
ervaringen melden op ConsuWijzer en kunnen daar terecht voor advies over vervolgstappen.

https://www.solv.nl/weblog/webshop-of-nepshop-acm-waarschuwt-consumenten-voor-social-media-webwinkels/21668