Twitter gaat vanaf in de Europese Unie vanaf 1`1 maart alleen politieke advertenties toestaan van partijen die zich vooraf bij het sociale medium hebben aangemeld. Op die manier wil het bedrijf transparantie van politieke adverteerders eisen.

Adverteerders in de Europese Unie, Australië en India kunnen zich vanaf dinsdag aanmelden om vanaf 11 maart politieke advertenties te mogen plaatsen.

Op die manier moet het voor Twitter-gebruikers duidelijker worden wie voor een advertentie heeft betaald en welke doelgroep de adverteerder met zijn bericht wilde aanspreken.

Gebruikers kunnen op een centrale plek zoeken naar advertenties waarin steun wordt uitgesproken voor een politieke partij of kandidaat. Daar staat onder meer hoe veel er voor de advertentie betaald is.

In de tijdlijn van gebruikers staat een disclaimer waaruit duidelijk moet worden dat het om een politieke advertentie gaat en welke partij voor de advertentie betaald heeft.

Sociale media zoals Twitter en Facebook zijn onder druk komen te staan om desinformatie tegen te gaan. Het transparantiebeleid was in aanloop naar de Amerikaanse congresverkiezingen van november al ingesteld voor de Verenigde Staten.

In Europa vinden in mei verkiezingen voor het Europees Parlement plaats.

https://www.nu.nl/internet/5751456/twitter-eist-in-europa-meer-transparantie-voor-politieke-advertenties.html