De waarde van navigatiemaker TomTom is met meer dan een kwart gedaald op de beurs. Beleggers reageren op het nieuws dat autofabrikanten Renault, Nissan en Mitsubishi voor Google kiezen als partner voor de navigatiesystemen in de auto’s.
“Dit is de doodsteek voor het bedrijf”, zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. “TomTom heeft altijd gezegd belangrijk te zijn als onafhankelijke kaartenproducent en dat autobedrijven niet met Google willen werken. Maar nu gaat de onderkant van de markt toch met Google in zee.”
Renault, Nissan en Mitsubishi zijn klanten van TomTom. Ze maakten bekend dat Google voortaan het besturingssysteem mag leveren voor informatie- en entertainmentsystemen die in 2021 in nieuwe auto’s worden ingebouwd. De systemen werken samen met Google Maps en met de spraakgestuurde assistent van Google.
Versteeg denkt dat TomTom meer klanten gaat verliezen. “Als er een over de brug is, dan volgt de rest ook.”
De maker van navigatiesystemen is nu nog zo’n 2 miljard waard op de beurs. Deze ochtend is er meer dan een half miljard van de waarde verdampt.