Staatssecretaris Van Huffelen tijdens de uitreiking van de Sociale Digitale Standaard. | Beeld: Dutch Digital Agencies

De Sociale Digitale Standaard kwam tot stand na een groot aantal gesprekken met wetenschappers, burgers, politici, ambtenaren en digitaal ondernemers verenigd in de Dutch Digital Agencies. Overheden en ontwikkelaars kunnen de SDS gebruiken als kompas bij het ontwikkelen van meer inclusieve (digitale) dienstverlening.

Zet gebruikersonderzoek in om de digitale dienstverlening up-to-date te houden en te verbeteren.

De Standaard beveelt aan om burgers en ondernemers van meet af aan te betrekken bij het ontwikkelen van digitale dienstverlening. Hún vraag moet immers aan de basis staan. Prototypes van nieuwe e-diensten moeten met gebruikers worden getest en verbeterd. Overheden zouden gebruikersonderzoek continu moeten inzetten om hun digitale dienstverlening up-to-date te houden en te verbeteren.

Recht op zinvol contact met de overheid

De Sociale Digitale Standaard geeft een praktische invulling aan het recht van burgers en ondernemers op toegang tot en zinvol contact met de overheid, dat de Raad van State in 2018 formuleerde in een advies over digitalisering.

Klik HIER om de Sociale Digitale Standaard te downloaden

Source