pinkroccade

door: Dylan Kusters

Met OPENburgerzaken werken wij aan een proactieve dienstverlening. We stellen daarbij data via API’s beschikbaar om de dienstverlening in de keten en richting de burger mogelijk te maken.

Mijn collega Engelbert Wijnhoven kondigde het in zijn recente blog al aan: ik praat je graag bij over OPENburgerzaken en hoe dit past binnen onze nieuwe iBurgerzaken propositie: Verbeteren, Verrijken en Vooruitdenken.

iBurgerzaken blijven verbeteren>

De afgelopen jaren heeft iBurgerzaken mooie en succesvolle stappen gezet. Dat is alleen maar gelukt doordat er ‘outside-in’ ontwikkeld is met maar liefst 60 kwartiermakers. Het resultaat daarvan vatten we samen in bovenstaande afbeelding.

Toch weten we dat iBurgerzaken zeker nog verder verbeterd kan worden en dat gaan we dus ook doen! We zetten 50% van onze ontwikkelcapaciteit daarop in zodat het een betrouwbare applicatie blijft. Gegevenskwaliteit, privacy en beveiliging staan centraal. Zo is en blijft iBurgerzaken het kloppend hart van de burgerzakenomgeving.

iBurgerzaken verrijken met innovatieve oplossingen

Naast verbeteren gaan we iBurgerzaken natuurlijk ook verrijken met innovatieve oplossingen. Daar besteden we 25% van onze ontwikkelcapaciteit aan. Denk hierbij aan een meertalige burgerview of koppelingen met nieuwe systemen. Ook verzamelen we maandelijks nieuwe best practices, deze voegen we toe aan de bestaande >#100bestpractices. Mijn tip: pas deze toe, ze zijn vaak eenvoudig te implementeren en zijn bewezen succesvol gebleken bij collega gemeenten.

Vooruitdenken met OPENburgerzaken

Als burger verwacht je steeds meer een proactieve dienstverlening vanuit jouw gemeente. Stel je gaat een verhuizing doorgeven, dan is het fijn dat de gemeente jou proactief wijst op elementen uit dezelfde ‘keten’. Zo wil je bijvoorbeeld na je verhuizing erop gewezen worden dat je een parkeervergunning nodig hebt op de plek waar je gaat wonen. En heb je een trouwe viervoeter? Dan is het fijn dat je weet hoe de gemeente omgaat met hondenbelasting en of een hondenpenning verplicht is.

Met OPENburgerzaken gaan we deze proactieve manier van dienstverlening mogelijk maken.

Hierbij geldt dat we data via API’s beschikbaar stellen om de dienstverlening in de keten en richting de burger mogelijk te maken. We noemen deze beweging ook wel van proces gedreven dienstverlening naar dienstverlening op basis van life events.’

Blijf de ontwikkelingen van OPENburgerzaken volgen

Met gemeente Amersfoort, Enschede en Groningen bekijken we op dit moment de mogelijkheden om het parkeervergunningproces te integreren met de module iVerblijf & Adres. Benieuwd hoe dit met OPENburgerzaken opgelost wordt? Neem gerust contact met mij op als je vragen hebt over dit artikel of OPENburgerzaken.

Dylan Kusters is Innovatiemanager bij PinkRoccade Local Government, telefoon 06 2952 7830

Source