Facebook-moederbedrijf Meta heeft zijn omzet voor het eerst in zijn bestaansgeschiedenis zien dalen. De omzet daalde door tegenvallende reclameverkopen en stijgende kosten met 1 procent. Het bedrijf verwacht nog geen verbetering in het komende kwartaal.
Door: onze techredactie

De omzet kwam in de periode van april tot en met juni uit op 28,8 miljard dollar (28,3 miljard euro). Vorig jaar in dezelfde periode was de omzet nog 29,1 miljard dollar.

Volgens directeur Mark Zuckerberg lijkt het erop dat Meta te maken krijgt met een afzwakkende economie die grote impact zal hebben op de digitale reclamewereld. “Het is moeilijk voorspellen hoelang dat gaat duren, maar de situatie ziet er erger uit dan we vorig kwartaal dachten”, zegt hij tegen investeerders.

Meta waarschuwt ervoor dat de advertentieverkopen ook in de komende maanden zullen dalen. Uitgaven voor online reclames vallen terug na een forse groei tijdens de coronapandemie, denkt het bedrijf. Daarnaast zijn bedrijven voorzichtiger met geld uitgeven, omdat ze zich zorgen maken over inflatie en de oorlog in Oekraïne.

Het moederbedrijf van Facebook en Instagram gaf ook meer geld uit in het afgelopen kwartaal, omdat het personeelsbestand in het afgelopen jaar met 32 procent groeide. Meta zegt de komende tijd minder werknemers aan te nemen om de kosten te drukken.

Meta wil mensen langer vasthouden met video’s

Meta bereikt nu ruim 3,6 miljard mensen die maandelijks bij een dienst van het bedrijf inloggen. Dat is 4 procent meer dan een jaar eerder. Ook Facebook zelf bereikte weer meer mensen, maar het aantal gebruikers vlakt wel af. In het afgelopen kwartaal telde de app ruim 2,9 miljard maandelijks actieve gebruikers, 1 procent meer dan vorig jaar.

Zuckerberg zag dat mensen meer video’s kijken op Facebook en Instagram. Er komt dan ook meer aandacht voor het doorontwikkelen van Reels. Daarmee wil Meta niet alleen meer mensen bereiken; het kan ook een manier zijn om gebruikers langer binnen de app te houden.

Beeld: Getty Images

Source