Privégegevens van 9,4 miljoen klanten van Cathay Pacific Airways en dochteronderneming Dragon Airlines waren zonder toestemming toegankelijk voor onbekenden.

Onder de gegevens zijn bijvoorbeeld namen, geboortedata en telefoonnummers, maar ook nummers van identiteitskaarten en paspoorten. Dat maakt de Chinese vliegtuigmaatschappij Cathay Pacific woensdag bekend.

Volgens Reuters zijn 860.000 paspoortnummers en 245.000 identiteitskaarten uit Hongkong gelekt. Ook waren 403 verlopen creditcardnummers en 27 creditcards zonder verificatienummer toegankelijk.

Het lek werd in maart van dit jaar gevonden. Het is niet duidelijk waarom de maatschappij een halfjaar heeft gewacht om het naar buiten te brengen.

Het bedrijf stelt dat niets wijst op misbruik van persoonlijke gegevens. De computersystemen zijn aangesloten op systemen van vluchten, waardoor de vluchtveiligheid volgens Cathay Pacific geen gevaar loopt.

Cathay Pacific-directeur Rupert Hogg biedt schriftelijk zijn excuses aan. “We hebben het lek direct gedicht, zijn samen met een beveiligingsbedrijf een onderzoek gestart en we zullen onze IT-beveiliging verbeteren.” Ook is aangifte gedaan bij de politie.

https://www.nu.nl/tech/5532524/luchtvaartmaatschappij-cathay-pacific-lekt-94-miljoen-klantgegevens.html