Verantwoording

Voor dit onderzoek verzamelden we de timelines van 675 Instagram-gebruikers. Daaruit kwamen 7447 individuele Instagram-posts van 124 Nederlandse politici en lijsttrekkers met een relatief groot bereik op Instagram naar voren. Daarbij is rekening gehouden met de positie op de timeline van die Instagram-posts. Die posities zijn vervolgens geanalyseerd. Daarbij is rekening gehouden met:

  • het aantal likes op een post;
  • het aantal reacties op een post;
  • de leeftijd van een post;
  • de dag van de week;
  • de tijd op de dag;
  • het aantal accounts dat een respondent volgt.

Uit de data blijkt dat bepaalde soorten foto’s vaker worden vertoond, terwijl daar geen logische reden voor is. In statistische termen: gezichten hadden een odd ratio van 0.14, en teksten een odd ratio van -0.14.

Ook zagen we dat sommige politici daar profijt van hebben. Hoewel het er op lijkt dat er ook politici zijn die het door de werking van de algoritmes juist slechter doen, hebben we niet genoeg data om dat te kunnen staven. Ook lijken vrouwengezichten en ‘jonge’ gezichten het beter te doen, maar ook voor die conclusie is meer onderzoek nodig.

De data van individuele gebruikers zijn gepseudonimiseerd opgeslagen, wat betekent dat niet direct is te achterhalen om welke gebruikers het gaat. De data zullen na afloop van het onderzoek of uiterlijk eind dit jaar worden verwijderd, en worden met niemand gedeeld.

We hebben dit onderzoek uitgevoerd om inzage te krijgen in de werking van de Instagram-algoritmes: dat is iets waar Instagram-eigenaar Facebook zelf namelijk weinig over loslaat.

Source