Instagram heeft in 2018 ruim tweeduizend accounts verwijdert waarop nepmerkkleding werd verkocht.
Dat blijkt uit onderzoek van de NOS. Dat dook in de wereld van online verkoop van nepmerkkleding.
“Die tweeduizend opgedoekte accounts zijn het topje van de ijsberg”, zegt Ronald Brohm, directeur van React, een organisatie die bedrijven bijstaat in de strijd tegen misbruik van hun merken tegen de NOS. “Het totaal aantal nepmerkenaccounts loopt in de miljoenen, als we naar het aantal online-advertenties kijken.”
React zoekt dagelijks op internet naar foute accounts en webshops om ze vervolgens te rapporteren. Hij ziet dat de handel grotendeels is verschoven van veilingplatforms naar social media, omdat daar de pakkans kleiner is.
De Instagramaccounts die nepkleding en -accessoires verkopen zijn vooral populair onder jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud. De verkopers zelf zijn vaak ook nog jong.
https://www.nu.nl/internet/5674808/instagram-verwijdert-tweeduizend-accounts-voor-verkoop-nepmerkkleding.html