En dat is dus gelukt. De ei-post verslaat hiermee de mateloos populaire Kylie Jenner, een tv-persoonlijkheid en online influencer. Een foto van haar pasgeboren baby was hiervoor recordhouder, met ruim 18 miljoen likes. De grootste groei lijkt op zondag te hebben plaatsgevonden, toen schoten de likes op een gegeven moment met een miljoen per uur omhoog, schrijft BuzzFeed News.
De site had daarnaast gisteren per e-mail contact met de eigenaar van het account. Die stelde zich – geen grap – voor als “Henrietta”, een kip van het Britse platteland. En het ei zou Eugene heten en door haar zijn ‘gelegd’. Verder verklaarde de afzender dat hij of zij op een vrijdagavond thuis zat – in het kader van een alcoholvrije januari – en besloot de uitdaging aan te gaan om het record van Kylie Jenner te verbreken.
‘Briljant bedacht’
“Dit is echt heel bizar”, reageert Kirsten Jassies, socialemediaexpert en de auteur van een boek over Instagram. Ook ziet Jassies hierin het bewijs dat het algoritme kan worden verslagen. “Viral gaan op Instagram is echt heel moeilijk, zeker als je geen andere berichten hebt geplaatst (het ei-account heeft één bericht, red.). Het algoritme werkt dan niet met je mee.” Ze denkt dat het deels heeft geholpen dat mensen elkaar in het bericht hebben getagd.
https://nos.nl/l/2267464