
Het einde was al lang nabij en werd gisteren definitief. Google trekt grotendeels de stekker uit zijn stervende sociale netwerk Google+. Consumenten kunnen nog tot augustus 2019 terecht op het platform, het platform blijft daarna voor bedrijven beschikbaar.
Uiteindelijk was het een bug, waardoor data van bijna een half miljoen gebruikers te benaderen waren voor externe ontwikkelaars, die Google+ echt de das om deed. Maar eigenlijk hadden veel mensen het netwerk daarvoor al naar de virtuele begraafplaats verwezen.
Het hebben van een sociaal netwerk was jarenlang een grote wens van Google. Maar net als andere platforms moest het zich uiteindelijk gewonnen geven. Wat dat betreft staat de internetgigant dus niet alleen. Want het is niet alleen een uitdaging om een succesvol sociaal netwerk te worden, maar ook om dat te blijven.
Te Facebook-achtig
“Google+ was niet onderscheidend genoeg”, zegt Diederik Broekhuizen, oprichter van het bedrijf The Best Social Media. “We waren in 2011 al heel druk met Facebook. Het was niet bijzonder genoeg.” Dat lijkt inderdaad de gemene deler te zijn voor sociale netwerken die Facebook wilden nadoen. Denk naast Google+ aan inmiddels onbekende spelers als Path of Ping – een sociaal netwerk dat leefde binnen muziekprogramma iTunes.
https://nos.nl/l/2254081