Met dat soort cookies kunnen advertentienetwerken in kaart brengen wat je interesses zijn, en je gepersonaliseerde advertenties voorschotelen. “Dat mag, maar daar is wel toestemming voor nodig”, zegt ict-juriste Charlotte Meindersma.

De site die het het bontst maakte, is die van de regionale omroep RTV Rijnmond. Die site plaatste meer dan duizend tracking cookies. Dat is inmiddels rechtgezet; volgens de omroep ging het om een fout.

Ook de onder jongeren populaire websites Parra.nu en Girlscene plaatsten honderden tracking cookies, zonder dat gebruikers daarvoor toestemming vragen. Parra.nu laat weten bezig te zijn met het oplossen van de problemen; Girlscene kon tot dusverre niet inhoudelijk reageren.

Wie een vakantiehuisje uitzoekt bij Center Parcs, krijgt tientallen tracking cookies(“het staat op ons netvlies”, laat de organisatie weten). Spullen uitzoeken op Marktplaats gaat ook niet zonder tientallen volg-cookies op je computer of smartphone te krijgen.

Grijs gebied

Een deel van de websites zoekt wat meer een grijs gebied op. Ze plaatsen bij het eerste bezoek nog geen cookies, maar pas als je doorsurft op de site. Het idee: als je de site blijft gebruiken, ben je blijkbaar akkoord met het plaatsen van tracking cookies.

Dat is wat kort door de bocht, waarschuwen juristen. “De rechter zal zich daar nog over moeten buigen, maar zeer waarschijnlijk is dit niet toegestaan”, zegt ict-jurist Arnoud Engelfriet.

Onder meer Nu.nl, Libelle, Startpagina en Linda hanteren deze werkwijze. “Met onze cookiemelding bieden we bezoekers de mogelijkheid zich te informeren en persoonlijke voorkeuren aan te geven”, aldus een woordvoerder van Sanoma, uitgever van Nu.nl en Startpagina. Negeren ze de mogelijkheid om die voorkeuren aan te passen en bijvoorbeeld volgcookies uit te zetten, dan gaan ze in Sanoma’s visie dus akkoord.

https://nos.nl/l/2273929