Facebook heeft minstens 2,2 miljoen advertenties geweigerd omdat ze “probeerden om het stemmen te belemmeren” in de Verenigde Staten. Dat zegt Facebook-topman Nick Clegg in een interview met de Franse krant Le Journal du Dimanche.
Daarnaast verwijderde het bedrijf 120.000 posts op Instagram en Facebook, en waarschuwde het 150 miljoen keer voor nepnieuws. In het interview zegt Clegg “het trauma van 2016” te willen vermijden, toen desinformatiecampagnes uit onder andere Rusland vrij spel hadden op het platform.
Facebook zou “miljarden dollars” hebben geinvesteerd om de integriteit van verkiezingen te beschermen. Het bedrijf heeft inmiddels 35.000 medewerkers in dienst om dat te bewerkstelligen.
Facebook treedt sinds afgelopen week harder op tegen aanhangers van de complottheorie QAnon. Ook haalde het bedrijf begin deze maand een post van de Amerikaanse president Donald Trump offline, omdat die desinformatie zou verspreiden over het coronavirus.
Volgens The Wall Street Journal grijpt Facebook nog steeds amper in als posts de regels overtreden. Van de 150 posts die zij vonden, werden er slechts 32 verwijderd, aldus de krant.