Facebook heeft een Indiase man en zijn bedrijf LeadCloak aangeklaagd voor het ontwikkelen en verkopen van software waarmee het advertentiesysteem van het bedrijf kon worden misleid. Volgens het bedrijf konden mensen op die manier reclame maken voor afslankpillen, misleidende investeringen in cryptomunten en onjuiste informatie over de coronacrisis verspreiden.
Met de software zou Facebooks systeem om advertenties te beoordelen worden misleid door de echte website achter een ingediende advertentie te verbergen. Op die manier wordt een andere advertentie getoond dan gebruikers uiteindelijk op Facebook of Instagram voorbij zien komen.
Deze vorm van fraude wordt ‘cloaking’ genoemd. Facebook kan frauduleuze of andere misleidende advertenties die tegen de regels zijn hierdoor moeilijker tegengaan, waar ook Facebook-gebruikers uiteindelijke de dupe van kunnen worden.
De rechtszaak is aangespannen in de Amerikaanse staat Californië, waar LeadCloak stelt onder de jurisdictie te vallen. Het bedrijf zou sinds 2016 actief zijn en zich onder meer ook op Google hebben gericht.
Daarnaast heeft Facebook accounts die geassocieerd worden met de man en LeadCloak, onder wie klanten die van de software gebruik hebben gemaakt, geblokkeerd en verwijderd op Facebook en Instagram.