Een gamer die heeft valsgespeeld in meerdere Fortnite-toernooien, moet de makers van de game bijna 150.000 euro betalen. Dat meldde de NOS vorige week. Hij mag ook nooit meer Fortnite spelen – een juridische permaban. De vraag die  bij velen opkwam: hoe kan een bedrijf afdwingen dat iemand een boete moet betalen?

De zaak is iets complexer dan “Epic ontdekte dat iemand een keertje valsspeelde en legde een mep van 175.000 dollar op alsof ze de strafrechter waren.” Zoals Tom’s Hardware het uitlegt:

The culprit in question, Sebastian Araujo, had won more than $6,800 after participating in 839 cash tournaments within just four months, while using a direct memory access device to get around anti-cheat measures.

However, even after being busted, Araujo, instead of coming clean, created at least three fake accounts between June and October 2024 to avoid being caught, which led to Epic filing a legal lawsuit.

Als het gaat om professionele gametournooien dan snap ik wel dat de organisatie valsspelen hard wil aanpakken. Maar nog steeds: hoe komen ze aan dat bedrag?

Nee, het is geen contractuele boete. In Nederland zou dat de logische route zijn geweest, maar in de VS ligt dat ingewikkeld, zogeheten “liquidated damages” of “contractual fines” zijn vaak tegen de wet, zeker als ze bedoeld zijn als straf in plaats van als schatting van moeilijk te bepalen schade.

De basis voor de claim is het auteursrecht. Epic (maker van Fortnite) had gesteld dat de valsspeler 839 keer het auteursrecht op het spel had geschonden door het te spelen in aangepaste vorm. Volgens de wet kun je je schadeclaim dan stellen op 200 dollar per overtreding.

Deze insteek is en blijft controversieel, want schend je wel het auteursrecht door het spel in je eigen werkgeheugen te manipuleren, zonder het verder te verspreiden? Behoort het auteursrecht wel ingezet te kunnen worden op deze oneigenlijke manier? Gaat het niet veel eerder om contractuele schade, zoals door het gebruik van vele valse accounts?

Maar hier speelde dat allemaal niet, want de valsspeler had geen verweer gevoerd (default judgment / verstekvonnis). En dan zal de rechter de eiser gewoon gelijk geven. Maar ook in de VS zit er dan wel een basale check op. Zoals IGN meldt:

Further examination shows Epic had pushed for an even higher fine — with an additional $100,000 penalty in statutory damages for copyright infringement — though it’s here that the judge decided this amount would have been “excessive” versus [de speler z’n] actual ill-gotten gains.

Epic heeft gemeld het geldbedrag te zullen doneren aan een goed doel (stichting Child’s Play).

Arnoud