Een wetsvoorstel moet sociale netwerken verplichten om kopieën van alle politieke advertenties te bewaren en openbaar te maken.
Het wetsvoorstel genaamd de Honest Ads Act is een reactie op de advertenties die door Russische organisaties op sociale media werden ingekocht tijdens de presidentsverkiezingen in Amerika vorig jaar. Met die advertenties werd geprobeerd de publieke opinie te beïnvloeden.
Regels
Als de Honest Ads Act wordt aangenomen, worden de regels van toepassing op iedere website of dienst met meer dan 50 miljoen unieke bezoekers per jaar. Het gaat dan om onder meer websites, apps, zoekmachines en sociale media.
Bij campagnes die jaarlijks meer dan 500 dollar aan advertenties besteden, moeten de platformen ook informatie over degene die de advertentie kocht openbaar maken. Verder moet openbaar worden gemaakt wie de doelgroep van de advertentie was en hoeveel de reclametekst kostte.
Naar verwachting wordt er begin volgend jaar gestemd over de Honest Ads Act.
Hoorzitting
Op 1 november moeten Twitter en Facebook voor het Congres getuigen over de mogelijke Russische inmenging tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Beide bedrijven worden vertegenwoordigd door hun advocaten, meldt Reuters donderdag.
Ook wordt er een topman van Google verwacht tijdens de hoorzitting. Het is echter nog niet bekend wie er gaat getuigen voor het bedrijf.
Bron: Wetsvoorstel in VS moet politieke reclame op sociale media inzichtelijk maken