Dat hebben de onderzoekers van het betreffende comité woensdag bekendgemaakt, schrijft Recode. De inlichtingencommissie van het Huis van Afgevaardigden wil de duizenden politieke advertenties uitbrengen.
Volgens een woordvoerder werkt de Amerikaanse regering samen met Facebook om de data naar buiten te brengen. Het bedrijf zal informatie verwijderen waaruit is af te leiden wie er achter de advertenties zit, daarna worden ze waarschijnlijk publiekelijk getoond.
Getuigen
Facebook deelde ruim drieduizend politieke advertenties met het Amerikaanse Congres. Die werden tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen verspreid en zijn vermoedelijk afkomstig uit Rusland. Facebook getuigt op 1 november voor het congres over mogelijke Russische inmenging tijdens de verkiezingen. Naar verwachting worden daarna de advertenties openbaar gemaakt.
Ook Twitter en Google hebben advertenties gevonden die door een vermoedelijk Russische partij zijn ingekocht. Twitter getuigt begin november eveneens, van Google is dat nog niet bekend.
De advertenties tijdens de presidentsverkiezingen zouden hebben ingespeeld op verdeeldheid van kiezers. In totaal zouden 10 miljoen Amerikanen ze hebben gezien. Wat de mogelijke effecten van de reclame zijn geweest, wordt nog onderzocht.
Bron: ‘Door Rusland ingekochte Facebook-reclame wordt openbaar gemaakt’