Dat schrijft het bedrijf op zijn blog.
Door de constructiviteit van gesprekken op het sociale medium te meten, wil Twitter zijn invloed op maatschappelijke discussies vaststellen. Het bedrijf zegt zich publiek verantwoordelijk te stellen om het publieke debat te verbeteren.
“We snappen de negatieve invloed van Twitter-gesprekken op de echte wereld nog onvoldoende”, schrijft CEO Jack Dorsey op zijn platform. “We hebben misbruik, intimidatie, trolls, manipulatie door middel van bots, nepnieuws en toenemende verdeeldheid door filterbubbels zien langskomen”, schrijft hij verder.
Twitter wil de constructiviteit van gesprekken op het sociale medium meten aan de hand van positieve factoren, zoals het stimuleren tot kritisch nadenken, en negatieve factoren, zoals misbruik, spam en manipulatie. Welke exacte variabelen het bedrijf voor zijn metingen gaat gebruiken, weet het nog niet.
Ook is nog onduidelijk hoe het sociale medium vervolgens zijn invloed op maatschappelijke discussies in de echte wereld wil meten.
Source: Twitter wil invloed op maatschappelijke discussies meetbaar maken