Er is een flinke ruzie gaande in techland. Google en Amazon, twee van de grootste techreuzen (samen zijn ze 1250 miljard dollar waard), zijn het niet eens over het gebruik van YouTube (onderdeel van Google) op Amazon-producten en het verkopen van de hardware-producten van Google bij Amazon.
Want op het oog lijken beide bedrijven geen concurrenten, maar dat zijn ze in toenemende mate wel.
Het is de tweede keer in korte tijd dat het misgaat. Het begon eind september, toen Google besloot dat eigenaren van de Amazon Echo Show (een apparaat met een spraakassistent en een scherm) geen YouTube meer mochten kijken. Het product is nog niet in Nederland verkrijgbaar, maar in de VS wel en daar wordt het bijvoorbeeld in de keuken gebruikt.
Volgens Google schond Amazon de gebruikersvoorwaarden van YouTube door de manier waarop het videoplatform via het Amazon-apparaat te bekijken was. Via een update werd dit probleem opgelost.
Nog erger geworden
Het leek vervolgens even goed te gaan, maar de ruzie is in alle hevigheid terug. Google heeft YouTube niet alleen van de Echo Show afgehaald, maar ook van Amazons tv-product (waarmee je films en series kunt streamen naar je televisie), een apparaat dat in de VS nog meer wordt gebruikt.
Amazon betreurt dat, maar volgens Google ligt het aan de webgigant zelf: die wil de thermostaat van Google’s dochterbedrijf Nest niet verkopen, evenmin als de Chromecast, het tv-productvan Google.
De situatie raakt nu vooral klanten van beide partijen . “YouTube is een belangrijke bouwsteen van elke huiskamer”, schrijft techsite The Verge zelfs. “Dat Google besluit om deze producten abrupt te verwijderen is beschamend.”
Met andere woorden: de techjournalistiek vindt het een ruzie om niks. Techsite Gizmodo vindt dat de twee bedrijven ruziën als een tienerstel. “Uitmaken, weer bij elkaar komen en het opnieuw uitmaken.”
Source: Hooglopende ruzie Google en Amazon over gebruik YouTube