Adverteerders konden via Google racistische trefwoorden kiezen om hun reclame op bepaalde doelgroepen te richten.

Dat schrijft BuzzFeed News. De website nam zelf de proef op de som.

Niet alleen keurde Google racistische categorieën goed, het platform bood ook aanvullende trefwoorden. Zo gaf Google na het invullen van de term “Witte mensen slopen” suggesties als “Zwarte mensen slopen wijken”. Ook bood het platform enkele antisemitische aanbevelingen.

De trefwoorden van BuzzFeed News werden goedgekeurd, maar werden na een bericht aan Google buitenspel gezet. Volgens een woordvoerder zijn de woorden “in strijd met het beleid van Google”.

 

Zoekopdrachten

De suggesties en aanvullingen op Googles platform zijn lastig te controleren, omdat ze automatisch gegenereerd worden. Dat gebeurt op basis van zoekopdrachten van gebruikers.

In een statement zegt Google dat beledigende suggesties gestopt moeten worden. Veelvoorkomende termen zouden al een halt toegeroepen worden door het systeem, maar volgens Google is dat “niet goed genoeg”. Het bedrijf belooft in het vervolg harder te werken om haatsuggesties te weren.

 

Twitter

Naast Google staat ook Twitter toe dat adverteerders zich op extremistische doelgroepen kunnen richten. Zo worden termen als Nazi toegestaan, evenals scheldwoorden voor immigranten. Dat meldt The Daily Beast vrijdag. Het platform reageerde nog niet.

Donderdag kwam Facebook in het nieuws nadat bekend werd dat het antisemitische reclamecategorieën toestond voor adverteerders. Het bedrijf beloofde na berichtgeving van Pro Republica strenger op te treden tegen zulke categorieën.

Bron: Google gaf adverteerders suggesties voor discriminerende trefwoorden