Google, Facebook, Bing en Twitter gaan zogenaamde ‘Trust Indicators’ toevoegen aan hun platformen. De indicatoren moeten extra informatie geven waarmee gebruikers kunnen afwegen of uitgevers betrouwbaar zijn.
De indicatoren zijn onderdeel van The Trust Project, een organisatie die gebruikers wil helpen bij het onderscheiden van nepnieuws en betrouwbare journalistiek.
Facebook voegt de indicatoren vanaf donderdag toe, zo maakte het sociale medium bekend. Voortaan verschijnt er een icoon naast een artikel in de nieuwsfeed.
Als een gebruiker daarop klinkt, verschijnt er informatie die de uitgever heeft gedeeld. Daarin staat bijvoorbeeld informatie over de achtergrond van de journalist, welke ethische standaarden de organisatie heeft en hoe de organisatie zijn werk uitvoert.
Google
Ook Google, Bing en Twitter gaan de indicatoren tonen, al zijn die nog niet overal uitgerold.
Bij Google moeten ze verschijnen binnen Google News, Google Search en andere Google-producten waar nieuws verschijnt. De internetgigant heeft echter nog niet besloten hoe de indicatoren precies weergegeven moeten worden, aldus het bedrijf in een blogbericht.
De eerste nieuwsorganisaties voegen hun indicatoren deze maand nog toe. Het gaat onder meer om het Duitse persbureau dpa, The Economist en The Washington Post. Diverse andere media voegen de indicatoren in de komende zes maanden toe.
Door: NU.nl