Het vervangen van de zijspiegels is een “superbelangrijke” ontwikkeling, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de Technische Universiteit Eindhoven. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook voor het verminderen van de CO2-uitstoot van auto’s.

“Als de zijspiegels verdwijnen, komt dat de aerodynamica van voertuigen ten goede”, legt hij uit. Dat zou vooral voor vrachtwagens interessant kunnen zijn, denkt Steinbuch.

Die hebben nu vaak meerdere grote spiegels aan de zijkant hangen. Bij het nieuwe model vrachtwagen van Mercedes zijn die vervangen door kleinere camera’s. “In die markt levert iedere besparing veel geld op, daarom wordt nu al veel gewerkt met camera’s en andere slimme systemen.”

De RAI-vereniging, een belangenorganisatie voor autofabrikanten en -importeurs, verwacht dat de camerasystemen eerst geïntroduceerd zullen worden in vrachtwagens en duurdere automodellen. “Het zijn nu nog erg kostbare systemen. Dan kan het nog jaren duren voordat ook goedkopere personenauto’s volgen.”

Pas als zulke auto’s overal in Europa de weg op mogen en de techniek goedkoper wordt, zullen fabrikanten op grotere schaal wagens zonder zijspiegels gaan produceren, verwachten kenners. Maar het lijkt een kwestie van tijd voordat ook in Nederland meer spiegelloze auto’s rijden.

Achteruitkijkspiegel blijft

Ook bij elektrische auto’s kan het schrappen van de spiegels voordeel opleveren. Auto’s met een betere stroomlijning verbruiken minder stroom, waardoor de auto meer bereik heeft en op een kleinere batterij kan rijden. Steinbuch: “Zelfs als dit maar 5 procent oplevert, kan dat bij zo’n dure batterij al snel honderden euro’s aan productiekosten schelen.”

Overigens denkt de hoogleraar niet dat de achteruitkijkspiegel ook uit alle wagens verdwijnt. Die heeft nog steeds een functie en zit niet in de weg, zegt hij. “Daarmee kun je ook je kinderen op de achterbank nog een beetje in de gaten houden.”

https://nos.nl/l/2260201