door: Redactie iBestuur
De menselijke maat moet terug in het werk van het UWV. Dat zegt UWV-baas Maarten Camps in een interview in Trouw van 21 april: “We zijn de laatste jaren doorgeslagen in digitalisering”. Soms het het beter om de telefoon te pakken, te chatten of te videobellen om iemand uit te leggen hoe zijn uitkering in elkaar zit.
Bij het UWV moest op een gegeven moment wel heel veel digitaal, zegt Camps. “We zijn daarin doorgeslagen. Als er bijvoorbeeld sprake is van een forse terugval in de uitkering helpt het enorm als iemand dat telefonisch toelicht. Dat is zoveel beter dan een brief, daar schrikken mensen van. We gaan daarom weer meer loketten openen. Maar de gesprekken kunnen ook via een chat of videobellen. We willen dat mensen met vragen antwoord krijgen.”
Complexiteit
‘De menselijke maat ontbreekt’, concludeerde de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties. En dat trekt Maarten Camps zich aan. Veel regelingen, zoals bijvoorbeeld de Schuldhulpverlening en de Wajong, zijn te complex om nog uit te kunnen leggen. De kritiek dat uitvoeringsorganisatie niet ‘wendbaar’ genoeg zijn deelt hij niet, uitvoeringsorganisaties zijn volgens hem vooral gebaat bij een betere relatie met de politiek. “Er moet meer naar onze organisaties geluisterd worden. We hebben niets aan beleid dat goed bedoeld is, maar dat niet vormgegeven kan worden bij het UWV. Als we niet de ICT of de tijd hebben om de wetten uit te voeren, gaat het mis.”
Bij alle nieuwe wetten moet goed gekeken worden of ze uitlegbaar zijn en of er genoeg geld en tijd is om deze te implementeren. Is de wet niet te complex? Is er voldoende ruimte om ook maatwerk toe te passen? Camps: “Niet elke uitzondering hoeft in de wet te worden opgenomen. Het moet duidelijk zijn wat de filosofie van de wet is, wat het politieke doel is, en vervolgens moet er ruimte zijn voor de professional om die wet toe te passen.”
Verouderde ICT
Het UWV stond meerdere malen negatief in het nieuws wegens datalekken en ‘kwijtraken’ van bestanden. Camps geeft toe dat het ICT-systeem van het UWV verouderd is. “Het systeem is destijds niet gebouwd op voorwaarden die we er nu aan stellen: flexibiliteit, bescherming van privacy, intensief gebruik. Er is vernieuwing nodig. Daarom kwam het UWV in 2015 met het Informatieplan waarin precies staat wat er met de ICT moet gebeuren, en hoe. Maar het kost tijd tot de vervanging er is.”