Twitter vestigt een dochterbedrijf in Turkije om tegemoet te komen aan de omstreden internetwet die afgelopen jaar door de regering van het land werd aangenomen, maakt het bedrijf zaterdag bekend.
Het sociale mediaplatform zwicht daarmee net als Facebook voor de eisen van de Turkse overheid. Sociale mediabedrijven met meer dan een miljoen gebruikers zijn sinds afgelopen jaar verplicht om een eigen vertegenwoordiger en afdeling in Turkije te hebben.
Die vertegenwoordiger moet binnen 48 uur op klachten over posts kunnen reageren. Doet het bedrijf dat niet, dan kan de Turkse overheid de toegang tot de site stremmen of een boete opleggen.
Facebook, YouTube, Instagram, Twitter en TikTok kregen in 2020 al miljoenenboetes van Turkije omdat ze zich niet aan de wet hielden. Twitter mag sinds begin dit jaar niet meer adverteren in het land.
Met de beslissing toch een dochter op te zetten en een vertegenwoordiger aan te wijzen, wil Twitter “er voor zorgen dat iedereen toegang heeft tot ons platform”. “We blijven de vrijheid van meningsuiting en data van mensen in Turkije beschermen”, schrijft het bedrijf.