Twitter verbiedt vanaf 22 november wereldwijd advertenties over politiek, maakt directeur Jack Dorsey woensdag bekend via een bericht op zijn sociale medium. De oprichter van het Amerikaanse bedrijf schrijft dat politici hun bereik moeten verdienen, in plaats van het te kopen door middel van advertenties.

“Een politiek bericht verdient bereik wanneer mensen besluiten een account te volgen of het bericht te retweeten”, schrijft Dorsey. “Door te betalen voor bereik, wordt die beslissing uit handen genomen, waardoor gerichte politieke boodschappen aan mensen worden opgedrongen.”

Het besluit geldt zowel voor politici en hun partijen als politieke onderwerpen. Dit zijn politieke onderwerpen zoals abortus, mensenrechten, klimaatverandering, gezondheidszorg, immigratie, nationale veiligheid, sociale zekerheid, belastingen en handel.

Een uitzondering wordt onder meer gemaakt voor advertenties waarin mensen opgeroepen worden om te gaan stemmen. Twitter maakt op 15 november meer details over zijn nieuwe beleid bekend.

Advertentiebedrijven beloofden transparantie na verkiezingen VS

In nasleep van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016, die Rusland via sociale media probeerde te beïnvloeden, kwamen Facebook, Twitter en Google met overzichten van politieke advertenties. Op die manier wilden zij tegemoet komen aan de roep om meer transparantie omtrent politieke advertenties.

Die bibliotheken bieden enige informatie, maar niet genoeg om daadwerkelijk een goed beeld te krijgen van politieke advertenties op sociale media, concludeerde NU.nl na een analyse rond de Europese Parlementsverkiezingen in mei.

Source