Twitter test het plaatsen van felgekleurde labels onder tweets van politici en andere publieke personen die onwaarheden bevatten, zegt het bedrijf donderdag in een verklaring. Dit zou het voor gebruikers makkelijker moeten maken om misinformatie te herkennen.

NBC News ontdekte donderdag dat een prototype van de functie te zien was op een openbare website. In dat prototype krijgen tweets van publieke figuren die beschouwd worden als “schadelijk misleidend” een oranje of felrode label. Ook zou de misleidende informatie direct onder de tweet gecorrigeerd worden door geverifieerde factcheckers, schrijft NBC News.

Twitter vertelt dat het gelekte prototype een mogelijke nieuwe manier is om misinformatie tegen te gaan. “We zijn verschillende mogelijkheden aan het uitpluizen om misinformatie aan te pakken en meer context te geven aan tweets”, vertelt een woordvoerder van Twitter. “Misinformatie is een kritiek probleem en we testen verschillende manieren waarop we dat kunnen aanpakken.”

Naast de gekleurde labels is Twitter ook bezig met het ontwikkelen van een functie die volgens de woordvoerder wat weg heeft van Wikipedia. Daarbij zouden Twitteraars punten en badges verdienen voor het beoordelen van “schadelijk misleidende” inhoud.

Volgens de woordvoerder is het project nog in een vroeg stadium, het is niet bekend wanneer nieuwe functies tegen misinformatie worden uitgerold.

Sociale media worstelen met desinformatie

De afgelopen maanden hebben meerdere platformen maatregelen getroffen tegen misinformatie. Zo kondigde Facebook begin januari aan om gemanipuleerde video’s te gaan verwijderen. Ook TikTok en Reddit hebben een ban op misinformatie.

Vanaf eind november is het op Twitter verboden om advertenties met een politieke boodschap te plaatsen. Daarnaast zei Twitter begin februari dat het bedrijf tweets met foto’s en video’s die misinformatie bevatten gaat labelen. Ook gaat Twitter gemanipuleerde beelden verwijderen die bedoeld zijn om schade te veroorzaken. Deze maatregelen gaan 5 maart in.

Source