Twitter heeft e-mailadressen en telefoonnummers die gebruikers hebben opgegeven om hun account te beveiligen, onbedoeld gebruikt voor reclamedoeleinden, maakt het bedrijf bekend op zijn blog.
Adverteerders op Twitter konden hun reclame toespitsen op gebruikers als zij hetzelfde e-mailadres of telefoonnummer naar het socialemediabedrijf uploaden. Op die manier kunnen zij bijvoorbeeld bestaande klanten, of vergelijkbare mensen, terugvinden op het sociale medium.
De gegevens die adverteerders daarbij naar Twitter geüpload hebben zouden per ongeluk zijn gekoppeld aan Twitter-gebruikers die dat e-mailadres of telefoonnummer hadden doorgegeven om hun account te beveiligen.
Hoe lang de praktijk heeft bestaan en hoeveel gebruikers op deze manier reclame hebben gezien, is onduidelijk. Twitter meldt dat de fout op 17 september is opgelost: vanaf dat moment worden de beveiligingsgegevens niet langer gebruikt voor reclame.
Concurrent Facebook kwam in september 2018 op een vergelijkbare manier in het nieuws. Het bedrijf moest toegeven telefoonnummers die voor de beveiliging van accounts bedoeld waren ook voor reclamedoeleinden te gebruiken, nadat een groep onderzoekers in de Verenigde Staten ontdekten dat ontdekte.