Het campagneteam van president Donald Trump overwoog om tijdens de Amerikaanse verkiezingen om sociale media met een Israëlisch trollenleger te beïnvloeden.
Dat blijkt uit documenten ingezien door The New York Times. Ook sprak de krant met betrokkenen bij het initiatief.
Het zou gaan om het trollenleger van de Psy-Group, een bedrijf dat accounts op sociale informatie maakt om desinformatie te verspreiden. Dit bedrijf zei in 2016 dat ze 2.500 mensen tegelijkertijd konden aanvallen, in een poging om ze te overtuigen op iemand te stemmen.
Een medewerker van het Trump-campagneteam zou Psy-Group hebben gevraagd voor een offerte. Hij wilde daarmee zien of het bedrijf in het voordeel van Trump de verkiezingen kon beïnvloeden.
Het Israëlische bedrijf zou naast positieve berichten over Trump ook kritiek over zijn toenmalige concurrent Ted Cruz verspreiden.
Het is vooralsnog onduidelijk of de Trump-campagne de diensten van de Psy-Group uiteindelijk ook heeft gebruikt.
Trump al langer onder vuur wegens trollen
Trump ligt al langer onder vuur wegens het vermoedelijke gebruik van nepnieuws en nepprofielen op sociale media om de verkiezingen te beïnvloeden. Russiche inlichtingendiensten zijn van hetzelfde beschuldigd. Er wordt onderzocht of de Russen dit in opdracht van Trump deden.
In Nederland werd een trollenleger gebruikt om de muziek van de zanger Dotan op te hemelen. Hierdoor ontstond de indruk dat fans online enthousiaste berichten over hem achterlieten.
https://www.nu.nl/internet/5503436/trump-campagne-wilde-israelisch-trollenleger-inzetten-tijdens-verkiezingen.html