Ruim 3,5 miljoen zwarte kiezers werden in 2016 door het campagneteam van toenmalig Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump online bestookt met advertenties. De strategie was bedoeld om ze op verkiezingsdag thuis te laten blijven en niet op de Democratische kandidaat Hillary Clinton te laten stemmen. Dat ontdekte Channel 4 News maandag na bestudering van data.
De data bevat gegevens van ruim 200 miljoen Amerikaanse stemgerechtigden. Daaruit blijkt dat 3,5 miljoen zwarte kiezers werden gecategoriseerd als ‘Deterrence‘ oftewel ontmoediging. Het team wilde dat deze kiezers thuis zouden blijven op verkiezingsdag.
Deze kiezers werden op Facebook bestookt met spotjes waarin Trumps tegenstander Hillary Clinton zwarte jongeren betitelde als “roofdieren”. De Trump-campagne besteedde alleen in de staat Georgia al voor 55.000 dollar (47.00 euro) om dit spotje te verspreiden. Het bedrijf Cambridge Analytica geeft dit toe, zo blijkt uit vertrouwelijke documenten die door Channel 4 News zijn ingezien.
Cambridge Analytica is de spil in het privacyschandaal rondom Facebook. Het bedrijf kreeg onbedoeld de gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers in handen. Volgens Facebook gaat het om gegevens van maximaal 87 miljoen gebruikers, waarvan 90.000 in Nederland. In 2018 werd het bedrijf ontmanteld.
Trump en zijn campagne postte in 2016 op Facebook bijna zes miljoen verschillende versies van berichten die direct bij gebruikers van Facebook op hun tijdlijn kwamen. Het team werd daarbij geholpen door een werknemer van Facebook.