Bij zelfrijdende auto’s van Apple moet een chauffeur het vaakst een ‘noodingreep’ doen om het voertuig goed op de weg te houden. Ongeveer eens per twee kilometer wordt er ingegrepen.

Dat blijkt uit gegevens in handen van de Amerikaanse Department of Motor Vehicles (DMV’s), over ritten tussen december 2017 en november 2018.

Techbedrijven houden bij hoe vaak het zelfrijdsysteem van een auto uitgeschakeld moet worden, zodat een menselijke chauffeur kan ingrijpen. Die cijfers geven een idee van hoe autonoom een voertuig precies is. Hoe minder vaak een automobilist hoeft in te grijpen, hoe beter het zelfrijdysteem het doet.

De DMV heeft cijfers over Amerikaanse tests met zelfrijdende auto’s van meerdere auto- en techbedrijven die op het moment de technologie testen. Daaruit blijkt dat er bij de auto’s van Apple het vaakst ingegrepen moet worden. Gemiddeld moet er 872 keer per 1.600 kilometer een chauffeur de besturing overnemen.

Google-auto’s rijden het meest zelfstandig

Het zelfrijdsysteem van Google-dochter Waymo kan langer op zichzelf rijden. Hierbij moet er 0,09 keer per 1.600 kilometer een chauffeur ingrijpen.

Geen van de bedrijven heeft op het moment een zelfrijdende auto op de markt. De technologie wordt nog getest.

Eerder bleek dat Apple veel medewerkers van zijn autodivisie heeft gehaald. Het bedrijf benadrukt dat er nog steeds aan technologie voor zelfrijdende auto’s wordt gewerkt.

https://www.nu.nl/gadgets/5739915/testers-autonome-apple-autos-grijpen-eens-per-twee-kilometer-in.html