In een vijf uur durende sessie gisteren, werden de ceo’s van Facebook, Google en Twitter door het Amerikaanse Congres ondervraagd over hun rol bij de verspreiding van desinformatie. Het is voor beide kanten inmiddels een bekend ritueel, waarbij achteraf altijd de vraag opdoemt wat het oplevert.

De hoorzitting was georganiseerd door twee subcommissies van het Huis van Afgevaardigden die zich bezighouden met technologie en consumentenbescherming. Het was daarnaast de eerste keer dat de ceo’s werden gehoord sinds de bestorming van het Capitool in januari; iets waar online platforms medeverantwoordelijk voor worden gehouden.

Pr-crisis van de dag

“Ondanks herhaalde beloftes om onjuiste informatie tegen te gaan, voeren Facebook, Google en Twitter alleen kleine beleidsveranderingen door in een reactie op de pr-crisis van de dag”, zei commissievoorzitter Frank Pallone in zijn openingsverklaring.

“Er wordt wat onderliggend beleid veranderd, maar niet meer. De onderliggende problemen blijven bestaan.” Volgens hem is het tijd dat het Congres actie onderneemt.

Een journalist van Bloomberg uitte in de loop van de hoorzitting scepsis over hoe zinvol het was:

Source