Meer dan 600 miljoen mensen wereldwijd luisteren muziek via Spotify. Toch is het bedrijf er in het afgelopen kwartaal opnieuw niet in geslaagd winst te maken.
Het aantal mensen dat in de afgelopen drie maanden een Spotify Premium-abonnement afsloot, is flink gestegen. De muziekdienst heeft inmiddels ruim 236 miljoen betalende abonnees wereldwijd.
Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar steeg het aantal betalende Spotify-leden met 15 procent. Dat komt neer op 31 miljoen mensen. In totaal heeft het bedrijf nu 602 miljoen gebruikers die elke maand terugkeren. De meeste mensen luisteren dus via een gratis account.
Het afgelopen kwartaal verdiende Spotify gemiddeld 6,09 euro aan iedere gebruiker. Dat is 16 procent meer dan vorig jaar. Dat is vooral het gevolg van de prijsverhoging die de muziekdienst afgelopen jaar heeft doorgevoerd.
Spotify kondigde in de zomer van 2023 voor het eerst prijsverhogingen aan voor abonnees. In Nederland stegen de prijzen met 1 tot 3 euro, afhankelijk van het abonnement.
Na één kwartaal winst nu weer verlies
De kwartaalomzet van Spotify steeg met 16 procent naar bijna 3,7 miljard euro. Dat was niet genoeg om uit de rode cijfers te blijven. De muziekdienst rapporteert daardoor een verlies van 75 miljoen euro. Een kwartaal eerder boekte het bedrijf een kleine winst van 32 miljoen euro.
Spotify maakt al zeventien jaar nagenoeg aaneengesloten verlies. Vorig jaar trok de muziekdienst plots de broekriem aan door 6 procent van zijn werknemers de laan uit te sturen. De muziekdienst was daartoe genoodzaakt door de oplopende rente, vertelde sectoreconoom Mario Bersem van ABN AMRO eerder aan NU.nl.