
De schade bij banken door phishing is het afgelopen jaar bijna verviervoudigd. Volgens de Betaalvereniging Nederland, de branchevereniging voor het betalingsverkeer, liep de schade door fraude bij internetbankieren op van een miljoen euro in 2017 naar bijna vier miljoen euro vorig jaar.
Oplichters worden steeds creatiever en sturen steeds betere phishing-mails, waarin ze slachtoffers verleiden op een malafide link te klikken. Daar maken ze inloggegevens voor internetbankieren afhandig en halen ze de rekening leeg.
Persoonlijk
Het lukt fraudeurs ook om hun doelwitten steeds overtuigender persoonlijk aan te spreken, zegt de Betaalvereniging. In mailtjes worden slachtoffers bij naam aangesproken, wat vertrouwen wekt. Het vermoeden bestaat dat deze naamgegevens zijn buitgemaakt bij datalekken.
De fraudeurs gebruiken ook niet alleen mail, maar steeds vaker ook WhatsApp, sms’jes of sociale media zoals Facebook en Instagram om hun doelwitten te benaderen. Ook worden de valse inlogsites van banken steeds beter nagemaakt.
Met kant-en-klare softwarepakketten kunnen fraudeurs bovendien makkelijk grootschalige phishingaanvallen uitvoeren. De NOS liet in november al zien dat er een levendige handel bestaat in software die helpt met internetoplichting.
https://nos.nl/l/2277755