De Internet Research Agency (IRA), het in Sint-Petersburg gevestigde bedrijf dat ook wel de ‘Russische trollenfabriek’ wordt genoemd, richtte zich met zijn beïnvloedinscampagne met name op de Afro-Amerikaanse gemeenschap.

De Afro-Amerikaanse gemeenschap werd “uitgebreid benaderd” met tientallen Facebook-pagina’s en Instagram-accounts, staat in een nog niet openbaar gemaakt rapport voor het Amerikaanse onderzoekcomité dat de Russische beïnvloedingscampagne onderzoekt, schrijft The New York Times.

“De meest vruchtbare inspanningen van de IRA op Facebook en Instagram waren specifiek gericht op zwarte Amerikaanse gemeenschappen”, staat in het rapport. 

De IRA gebruikte maatschappelijke onderwerpen, zoals de Black Lives Matter-beweging en politiegeweld tegen donkere Amerikanen, om een publiek te bouwen. Naar verluidt wilde het bedrijf op die manier uiteindelijk de presidentsverkiezingen in het voordeel van Donald Trump beïnvloeden. Of de beïnvloedingscampagne daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de winst van Trump is onduidelijk.

Het onderzoeksrapport, opgesteld door een internetbeveiligingsbedrijf uit Texas, is voornamelijk gebaseerd op aangeleverde gegevens van onder meer Facebook. In de gegevens vonden de onderzoekers dertig Facebook-pagina’s die zich richtten op de Afro-Amerikaanse gemeenschap. De pagina’s hadden bij elkaar 1,2 miljoen volgers.

Ter vergelijking: 25 pagina’s die zich richtten op de rechterkant van het politieke spectrum hadden bij elkaar zo’n 1,4 miljoen volgers. Zeven pagina’s die zich op links richtten hadden bij elkaar 689.000 volgers.

Ook andere sociale media ingezet

Volgens het rapport richtte de IRA zich in 2017 voornamelijk op Instagram, dat onderdeel is van Facebook. In de nasleep van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november 2016 kwamen Facebook en Twitter onder een vergrootglas te liggen.

Naast Facebook, Instagram en Twitter werden ook de sociale media YouTube, Reddit, Pinterest, Tumblr, Vine en Google+ ingezet.

De directeur en medewerkers van de ‘trollenfabriek’ Internet Research Agency werd in februari door de Verenigde Staten aangeklaagd voor de beïnvloedingscampagne.

https://www.nu.nl/internet/5635922/russische-trollenfabriek-richtte-zich-vooral-afro-amerikaanse-gemeenschap.html