Red
Bull heeft geen exclusief recht op reclame-uitingen of verpakkingen met de
kleurencombinatie blauw en zilver en kan de kleurencombinatie als zodanig
daarom niet als merk inschrijven
. Dat heeft
het Europese Hof van Justitie op 29 juli 2019 bepaald.

In 2002 en 2010 heeft Red Bull een verzoek ingediend om de
kleuren blauw en zilver als merk te registreren. Het Europees merkenbureau
heeft de twee merken destijds wel ingeschreven omdat het van mening was dat de
kleurencombinatie door gebruik onderscheidend vermogen hadden verkregen, hetgeen
is vereist zodat het product of de dienst van de betrokken onderneming kan
worden onderscheiden van die van andere ondernemingen.

Een reclamebureau heeft vervolgens bij het Europees Merkenbureau
nietigverklaring van het merk gevorderd. Zowel de nietigheidsafdeling van het
Europees Merkenbureau als het Gerecht, waar Red Bull in beroep ging, oordeelden
dat de kleurencombinatie als merk onvoldoende onderscheidend vermogen bezit
omdat het niet voldoet aan de vereisten van nauwkeurigheid en duurzaamheid. Het merk werd daarom nietig
verklaard.

Een merk dat bestaat uit een kleurencombinatie moet een
systematische schikking hebben die de kleuren op een van tevoren bepaalde en
duurzame wijze met elkaar in verbinding brengt. Een simpele nevenschikking van
twee of meer kleuren of het noemen van twee of meer kleuren “in alle denkbare
vormen” is onvoldoende en voldoet niet aan de vereisten van nauwkeurigheid en
duurzaamheid. Een dergelijke beschrijving leent zich immers tot tal van
verschillende combinaties, zodat de consument niet in staat is een bepaalde
combinatie te vatten en te memoriseren teneinde een aankoopervaring met zekerheid
te kunnen herhalen.

Het Europese Hof van Justitie, de laatste instantie waar
Red Bull in beroep kon gaan, kan zich vinden in deze beoordeling en bevestigt
daarmee dat het merk niet geldig is.

 

Met
dank aan Amana Nurmohamed

Source