De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennisbond (KNLTB) een boete van 525.000 euro op voor het verkopen van persoonsgegevens van leden. De KNLTB gaat in beroep.
Volgens de AP heeft de KNLTB in 2018 “onrechtmatig tegen betaling persoonsgegevens van een paar honderdduizend van zijn leden verstrekt aan twee sponsoren”. Het gaat hierbij om gegevens als namen, geslacht en adressen.
Met die gegevens konden sponsoren leden van de KNLTB benaderen met aanbiedingen. De ene sponsor kreeg van 50.000 leden gegevens in handen, de andere van ruim 300.000 leden. Het is niet bekend wie de sponsoren zijn.
Bedrijven en organisaties mogen niet zomaar persoonsgegevens verkopen, zonder daarvoor uitdrukkelijk toestemming te hebben gekregen van de leden. “De KNLTB vond dat het een gerechtvaardigd belang had bij de verkoop van de gegevens”, schrijft de AP. De toezichthouder is het daarmee oneens.
KNLTB maakt bezwaar tegen de uitspraak
De KNLTB gaat in beroep tegen de uitspraak van de AP. De bond zegt “met verbazing” kennisgenomen te hebben van de boete. “De betreffende acties waarvoor de tennisbond is beboet, zijn uitgevoerd binnen het kader van het verenigingsrecht en conform het handboek Sport & Privacy, opgesteld in opdracht van NOC*NSF.”
De tennisbond zegt altijd zorgvuldig met de gegevens van leden te zijn omgegaan. Ook is de bond naar eigen zeggen open en transparant geweest over het beleid rond het delen van ledendata.
Met het delen van gegevens profiteren leden van relevante aanbiedingen, zegt Robert Jan Schumacher, directeur Dienstverlening van de KNLTB. Leden zouden voorafgaand aan de acties “uitvoerig geïnformeerd” zijn en konden zich “eenvoudig” afmelden.
De AP zeg het bezwaar van de KNLTB te gaan beoordelen.