Er bestaat een levendige handel in neprecensies, meldde de NOS vorige week. Bedrijven kunnen voor een prikkie positieve reviews op bijvoorbeeld Google of Facebook kopen.

Maar het omgekeerde gebeurt ook: bedrijven die valse recensies voor hun concurrenten kopen of plaatsen, om er zo zelf beter uit te komen. Ook worden ondernemers onder druk gezet door klanten toch hun zin te geven of zelfs korting te geven, omdat zij dreigen anders een negatieve recensie te plaatsen.

Schade in de tonnen

Het bedrijf Esteon, dat huurwoningen indexeert en koppelt aan woningzoekenden, heeft ervaring met recensies die door concurrenten worden geplaatst. “Een jaar geleden zagen we opeens allemaal neprecensies voorbij komen waar we ons niet in herkenden”, zegt oprichter Gijs-Jan Witkamp.

De concurrerende website Huizenmarkt.nl zou zelfs websites in de lucht hebben gebracht waarop de site van Witkamp werd zwartgemaakt. Tegelijkertijd verschenen er neprecensies op Google, het forum van tv-programma Radar en de site van de Consumentenbond, vermoedelijk afkomstig van de concurrent.

Ook zouden gebruikers die op ‘Esteon’ zochten met slimme trucjes en advertenties richting de valse recensies zijn geleid. “De schade loopt in de tonnen”, zegt Witkamp. Vandaag dient een rechtszaak tegen het bedrijf achter Huizenmarkt.nl; Witkamp hoopt de schade op de eigenaren te kunnen verhalen.

In deze video laat NOS op 3 zien hoe makkelijk het is om neprecensies te kopen:

https://nos.nl/l/2274839