Betalen met je telefoon via NFC | Beeld: Shutterstock
Het verifiëren van de identiteit is een belangrijk onderdeel van de aanvraag van een financieel product. Bijna de helft van de Nederlanders identificeerde zich al eens met NFC (Near Field Communication), waarbij de chip in een identiteitsbewijs tegen een smartphone aan wordt gehouden. Ruim een kwart staat ervoor open om dit te proberen. Dit beeld gaat ook op bij het identificeren met een biometrisch kenmerk zoals een vingerafdruk. De ervaringen met beide technologieën zijn overwegend positief.
De meeste Nederlanders identificeren zich het liefst op afstand met behulp van een digitale identiteit (39 procent) of via het inscannen van identiteitsdocumenten met de mobiele telefoon of webcam (29 procent). Een fysiek bezoek aan het filiaal staat op plek drie en is vooral populair onder 65-plussers. Slechts een fractie van de consumenten prefereert een ‘Zoom-achtig’ video-interview of het opnemen van een korte video.
Keuzevrijheid
Nederlanders hechten aan keuzevrijheid. Ruim drie kwart van de consumenten wil bij de aanvraag van een financieel product kunnen kiezen uit verschillende identificatiemethoden. Is het noodzakelijk om een identiteitsbewijs te tonen in een fysieke vestiging? Dan begint bijna een derde niet eens met de aanvraag.
Consumenten stellen steeds hogere eisen aan het ‘onboardingproces’, maar vooral keuzevrijheid. Financiële dienstverleners spelen hierop in door verschillende identificatiemethoden aan te bieden.
Onderzoek Battle to Onboard
Aan het onderzoek ‘Battle to Onboard’ werkten ruim 7.600 consumenten uit 14 verschillende landen mee, waaronder 508 Nederlanders. De respondenten beantwoordden een reeks vragen over hun ervaringen en voorkeuren bij de aanvraag van financiële producten.
U kunt het rapport hier downloaden.