Microsoft heeft gamestudio Bethesda overgenomen, zo melden beide bedrijven maandag. De ontwikkelaar is verantwoordelijk voor gamereeksen zoals Fallout, Doom en The Elder Scrolls.
Ook Bethesda-moederbedrijf ZeniMax komt in handen van Microsoft. Daarmee zijn ook Bethesda-zusterbedrijven zoals Arkane, MachineGames, Tango Gameworks en id Software in handen van de techgigant. Bij de gamestudio’s zijn in totaal 2.300 mensen wereldwijd in dienst.
Microsoft heeft met de overname een nieuw bedrijf in handen dat spellen speciaal voor hun Xbox-spelcomputers kan maken. In de afgelopen jaren kocht het bedrijf meerdere notabele studio’s, waaronder Minecraft-maker Mojang Studios en het Britse Rare.
Voor de overname wordt 7,5 miljard dollar (zo’n 6,4 miljard euro) betaald. Dat is het drievoudige wat Microsoft ooit betaalde voor Mojang Studios.
PlayStation 5
Bethesda ontwikkelt momenteel twee spellen exclusief voor de spelcomputer van Microsoft-concurrent Sony. De games Deathloop en GhostWire: Tokyo moeten alleen voor de PlayStation 5 en pc verschijnen. Het is niet bekend of hier na de overname verandering in komt.
Microsoft stelt wel dat meerdere geplande games, waaronder ruimtespel Starfield, gaan verschijnen voor de Xbox-consoles en pc. Daarbij wordt niks gezegd over de eerder vermeende verkoop voor de PlayStation 5.
‘Er gaat niks veranderen’
“Bethesda-games hebben altijd een speciaal plekje bij ons gehad”, zegt Microsoft-gamebaas Phil Spencer. “Ze brachten hun eerste consolegame, The Elder Scrolls III: Morrowind, uit voor de originele Xbox.”
Volgens Bethesda-vicepresident Pete Hines zal er weinig bij het bedrijf veranderen na de overname. “Het belangrijkste om te begrijpen is dat we nog steeds Bethesda zijn”, zegt hij. “We werken nog steeds aan dezelfde games als gisteren, bij dezelfde studio’s die dat al jarenlang doen. En we blijven die games ook zelf uitgeven.”