Topman Tim Cook verdedigde de keuze eerder deze maand in een podcast van techjournalist Kara Swisher. “Het enige wat we hier doen, is de gebruiker een keuze geven om wel of niet gevolgd te worden. Ik ben geschokt dat er zoveel weerstand tegen is. Hoe kun je hier tegen zijn?”

Daarnaast zegt Cook dat digitaal adverteren mogelijk is zonder dat je mensen hoeft te volgen als ze niet weten dat dit gebeurt. “Ik denk dat de tijd dit zal bewijzen.”

Niet alleen op bedrijfsniveau staan Facebook en Apple lijnrecht tegenover elkaar. De relatie tussen de twee topmannen, Mark Zuckerberg en Tim Cook, is de afgelopen jaren volgens The New York Times verslechterd. Dit is gebeurd in een tijd waarin privacy een steeds belangrijker verkoopargument werd voor Apple, terwijl Facebook de afgelopen jaren te maken had met privacyschandalen.

Meer advertenties in de App Store

Pikant is daarnaast dat Apple tegelijkertijd volgens bronnen van de Financial Times op het punt staat om zelf meer met advertenties te gaan doen. Het bedrijf wil in de App Store-app betaalde suggesties gaan plaatsen. Om die manier wil het bedrijf zijn positie in de online advertentiemarkt, die nu grotendeels wordt gedomineerd door Facebook en Google, versterken.

Het bedrijf zou met advertenties nu jaarlijks 2 miljard dollar verdienen. Dit is nog geen procent van de totale jaaromzet van het bedrijf in 2020 (die was 280 miljard dollar).

Source