Ook Facebook zegt allerlei maatregelen tegen frauduleuze advertenties te nemen. Het bedrijf denkt zelfs na over het gebruik van gezichtsherkenning om advertenties met BN’ers te herkennen. Google, dat een van de grootste advertentienetwerken beheert, wil niet aangeven wat het doet om frauduleuze advertenties tegen te gaan, omdat dat kwaadwillenden “mogelijk inzicht geeft in hoe onze systemen werken”, aldus een woordvoerder.

Dat het zo lastig blijkt voor advertentiebedrijven om de frauduleuze advertenties te herkennen, komt onder meer doordat advertenties niet meer met de hand worden verkocht. In plaats daarvan wordt advertentieruimte op websites geveild aan de hoogste bieder.

Advertentiebedrijven controleren wel geautomatiseerd of er geen malafide advertenties tussen zitten, maar er glippen desondanks advertenties tussendoor die niet aan de voorwaarden voldoen. Daarbij passen de makers van frauduleuze bitcoin-advertenties trucjes toe om niet op te vallen.

Anarchie

John de Mol was het in ieder geval zat dat er misleidende advertenties met zijn naam werden verspreid en sleepte Facebook voor de rechter. “Wij bekijken die rechtszaak met interesse”, zegt Gelauff van de NOS. “Het is ook interessant omdat het raakt aan de publicatievrijheid, wat op zich een groot goed is.”

Het is in ieder geval belangrijk dát er iets verandert, zegt Bruning van de NVJ. “Er moet echt iets gebeuren, want als op internet alles maar mag is dat geen vrijheid meer, maar anarchie.”

Source