Marketingbedrijf Hyp3r heeft de Stories en locaties van miljoenen gebruikers opgeslagen. Daarmee werden uitgebreide profielen over gebruikers gemaakt, meldt Business Insider.
Ook informatie getoond in gebruikersprofielen werd op grote schaal bewaard. De dataverzameling vond in het afgelopen jaar plaats.
Met de gemaakte profielen werd bijgehouden wat Instagram-gebruikers interesseert en waar ze vaak komen. Op basis van die informatie kon reclame worden getoond.
Het is onduidelijk hoeveel miljoenen gebruikers zijn getroffen door het datamisbruik. Hyp3r schrijft op zijn site “een dataset met honderden miljoenen consumenten” in zijn bezit te hebben.
Stories verdwijnen normaal gesproken automatisch na 24 uur. Omdat Hyp3r ze op grote schaal van Instagram haalde, bleven ze op hun servers echter nog maandenlang bestaan.
Hyp3r is een marketingpartner van Instagram die speciale toegang krijgt tot de systemen van het sociale netwerk. Het was volgens Instagram echter nooit de bedoeling dat het bedrijf op zo’n grote schaal informatie zou verzamelen.
Hyp3r geschorst door Instagram
Volgens Instagram heeft Hyp3r de regels van het sociale netwerk geschonden. Inmiddels is het marketingbedrijf geschorst van het platform. Het zou voor andere bedrijven ook moeilijker zijn gemaakt om op deze schaal informatie te verzamelen.
Het is niet voor het eerst dat moederbedrijf Facebook in de schijnwerpers staat om grootschalig datamisbruik. Cambridge Analytica bleek vorig jaar persoonsgegevens te verzamelen om psychologische profielen te maken. Deze werden ingezet voor politieke advertenties.