Alle inwoners en ondernemers moeten gebruik kunnen maken van de digitale dienstverlening van de overheid. | Beeld: Shutterstock

Duidelijke Overheidscommunicatie

De handreiking Duidelijke Overheidscommunicatie voor gemeenten biedt een aanpak voor duidelijke interne en externe communicatie van de gemeente. Met praktische handvattenen tips om de schriftelijke communicatie zoals formulieren, brieven en webteksten meer af te stemmen op het ‘doenvermoge’n van de inwoners en ondernemers.

Tips om rekening te houden met het ‘doenvermogen’ van inwoners

– Moet de inwoner iets kiezen? Maak het kiezen dan makkelijker: Zorg voor minder keuze-opties of vink alvast standaardopties aan.
– Help inwoners op weg door ze een duwtje in de goede richting geven. Maak gebruik van nudging, een vorm van beïnvloeding, zonder dat de keuzevrijheid verloren gaat.
– Handel naar verhouding handelen: kleine fouten hebben kleine gevolgen. Geef inwoners de kans om kleine fouten te herstellen.

De handreiking voorziet ook in advies in over het schrijven van beleid en een plan van aanpak, en het geeft praktische voorbeelden en bronnen die kunnen helpen bij het verbeteren van de communicatie.

Klik HIER op de handreiking Duidelijke Overheidscommunicatie te downloaden

Horizontale Verantwoording Digitale Toegankelijkheid

Door te voldoen aan de eisen van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid (tBDTO) zorgen gemeenten ervoor dat hun websites en mobiele applicaties ook voor mensen met beperking toegankelijk worden. De Handreiking horizontale verantwoording digitale toegankelijkheid biedt tips en een methode die de gemeente kan helpen bij de verantwoording aan de gemeenteraad over hoe er wordt voldaan aan de wettelijke verplichting van het BDTO.

In de cyclus van monitoring en verantwoording biedt de handreiking een proces in 7 verschillende stappen.

Klik HER om de Handreiking horizontale verantwoording digitale toegankelijkheid te downloaden

Source