De Consumentenbond ontving in een half jaar tijd zo’n driehonderd klachten over apps die van smart-tv’s zijn verdwenen. Dat meldde Nu.nl vorige week. Zo was bij de helft van de melders de app van de NPO ineens van de televisie verdwenen. En geloof me, als je televisie ineens geen Sesamstraat meer kan tonen dan heb je als jonge ouder best een probleem. Maar juridisch is daar geen remedie voor: je hebt geen recht op blijvend werkende apps op je slimme televisie. Hoe dom is dat?

Al veel langer wordt er geklaagd over niet-bijgewerkte apps. Dat is ook logisch: je koopt een televisie omdat die apps er bij zitten, dat is immers het ‘smart’ aspect van zo’n ding. Het voelt dan ook erg raar dat ze ineens niet meer werken. Als de afstandsbediening onverwacht er mee ophoudt, dan heb je toch ook een claim?

Volgens de wet moeten producten die aan consumenten worden verkocht, voldoen aan de daarbij gewekte (redelijke) verwachtingen. Van een televisie mag je bijvoorbeeld verwachten dat die anno 2018 echt wel een HDMI-ingang heeft, en dat de afstandsbediening niet meteen stuk gaat als hij een keer op de grond valt. Ook mag je verwachten dat het apparaat blijft werken gedurende de levensduur.

Het probleem is hier alleen dat de app niet meer goed werkt vanwege een aangepaste dienst elders, zoals bij Youtube of de NPO. Soms omdat de voorwaarden van die diensten zijn veranderd, soms omdat de benodigde technologie niet ondersteund kan worden door je verouderde platform (drie jaar is immers oud in ICT-land) en soms omdat men gewoon geen zin meer heeft in het onderhoud.

Is dat nu een schending van de conformiteitsregel? Ik blijf daar heel erg over twijfelen. Enerzijds is er niets mis met de televisie, die doet nog precies hetzelfde en die app-software op de televisie is geen bit veranderd. Het is de dienst waar hij op aansluit die ermee ophoudt. En dat voelt ergens net zoiets als dat de Duitse zenders geen analoog signaal meer geven: jammer, maar dan moet je maar een digitale televisie kopen als je dat wilt kijken.

Anderzijds: mij was niet perse een app beloofd als wel een wérkende app. Die app is een ondergeschikt middel om digitale televisie mee te kijken on-demand, en dat werd me nadrukkelijk op de doos beloofd. Ik heb er dus recht op dat ik de NPO kan blijven kijken, het feit dat dat niet meer kan, maakt de televisie nonconform. Ze regelen het maar met die omroeporganisatie en hun nieuwe platformeisen.

Maar als je die lijn kiest: wat moet je dan, als de dienstaanbieder (zoals Youtube) gewoon zegt dat iets niet meer kan of niet ondersteund wordt zonder OS-upgrade bijvoorbeeld? Of een hardware-eis neerlegt die objectief nodig is maar jouw televisie niet kan?

Arnoud

https://blog.iusmentis.com/2018/09/27/honderden-klachten-over-verdwijnende-smart-tv-apps-in-nederland/